„Az ember felelősségét nem lehet karanténba helyezni”
Written by Manna Admin on 2020.05.05.
A világhírű Dschinghis Khan zenekar alapítója olyan sztárokkal dolgozott együtt, mint Phil Collins, Lionel Richie, Jennifer Rush, most új dallal jelentkezett a vírushelyzetre reagálva.
Ennek kapcsán hívta fel Péter Petra és Novák-Drucza Dóra, de arról is szó esett a Reggeli Mannában, mitől egyedibb Budapest, mint mondjuk New York, mikor tervez legközelebb Magyarországra jönni és hogyan tanította meg Freddie Mercurynak a tavaszi szél vizet áraszt című magyar népdalt.
Mándoki szerint a művésznek felelőssége van, az ő felelőssége pedig most az, hogy köszönetet mondjon. Hogy felszólaljon a széthúzás ellen az összetartásért, hiszen „ezen a sötét alagúton csak együtt tudunk átjutni.” Nagyon hálás azoknak, akik nem tudnak visszavonulni: pénztárosok, kamionsofőrök, orvosok, ápolók… vagy a rádió műsorvezetői, akik jó dalokkal és jó szóval látják el az embereket. Ebből a gondolatból született a ’WeSayThankYou’ című közös dala Ian Andersonnal.
Mivel a felesége orvos, a család testközelből figyelheti a helyzet alakulását. Minden nap megbeszélik, mi történik a rendelőben, hogyan rendezi át emberek életét a vírus. A zenész elmonda, ilyenkor sok mindent újraértékelünk magunkban. „Amikor az ember egészséges, ezer álma és ezer kívánsága van az életben, de amikor beteg, csak egy kívánsága van: hogy megint egészséges legyen.
Petráék arról is faggatták a legendát, milyen volt új életet kezdeni külföldön, volt-e honvágya. Leslie Mándoki 1975-ben disszidált Magyarországról Csupó Gáborral és Szűcs Lászlóval együtt. Elmesélte, a menekülttáborban ha valaki megkérdezte tőle, mit akar csinálni nyugaton, ő csak azt felelte: együtt zenélni Ian Andersonnal, Al Di Meolával és Jack Bruce-szal… és ez így is lett! De a világ bármelyik színpadán is álljon Shanghaitól Los Angelesig, ő mindig egy pesti srác marad és a mai napig Magyarország az egyetlen hely, ahol lámpalázasan áll a deszkákra. No persze nem a zene miatt, hiszen az egy boldogság, ahogy ő fogalmazott, hanem azért, mert itt magyarul, az anyanyelvén szólhat a közönséghez. Szerinte Budapestben van valami egyedi, ami sehol máshol nincs, ahol a „pestiség” egy együttérzés, és sokkal inkább olvasztótégely ez a város, mint New York. Épp ezért, ha szülővárosába érkezik, az első estéjét szabadon hagyja, csak, hogy sétálhasson a Budapest mellékutcáin, magába szívhassa a hely illatait, hangulatát… Legközelebb, ha sikerül, augusztus 22-én tervez Budapesten koncertet adni, ahogy ő mondja az amerikai és angol barátai kíséretében, legfrissebb, eddig még csak Németországban megjelent Hungarian Pictures című felvétele kapcsán, amire szeretettel vár majd mindenkit és azt is megígérte, ha itt lesz, személyesen is ellátogat majd a Manna FM stúdiójába.
A legendás eset Freddie Mercuryval pedig még az énekes Budapestre érkezése előtt történt, Münchenben, ahol Mándoki születésnapját ünnepelték egy ottani magyar étteremben, a Piroskában. A hely prímása odalépett Mándokihoz, megkérdezte, melyik nótát játssza neki, ő pedig a tavaszi szelet választotta. A prímás belekezdett, Leslie énekelt. Mercuryt annyira magával ragadta a dal, hogy többször visszajátszatta, még az asztalra is felpattant úgy ropta rá, tudni akarta, mit jelent a szöveg, végül megkérte Mándokit írja le neki. Az első hallásra könnyű feladat azonban mégse volt olyan egyszerű, hiszen szép anyanyelvünk szavai egy külföldi számára kiolvashatatlanok, így a zenész az angol fonetika szerint írta a szavakat, a sztár pedig így tudta később elénekelni. Elmesélte, ugyan ezt a módszert alkalmazta akkor is, mikor Phil Collinssal dolgozott együtt, amiért végül Oscar és Grammy-díjat is kaptak.